DuPont: Od černého prachu k pokročilým lepidlům pro automobilový průmysl

Návštěva na téma vývoje PUR lepicích systémů s nižším obsahem diisokyanátů společnosti Dupont proběhla úspěšně. Vývojová pracoviště intenzivně pracují a některá elastická lepidla jsou již připravena ke komerčnímu využití.

Návštěva na téma vývoje PUR lepicích systémů s nižším obsahem diisokyanátů společnosti Dupont proběhla úspěšně. Vývojová pracoviště intenzivně pracují a některá elastická lepidla jsou již připravena ke komerčnímu využití.

Historie a současnost společnosti DuPont
Společnost DuPont de Nemours, Inc., běžně známá jako DuPont, byla založena v roce 1802 francouzsko-americkým chemikem Éleuthèrem Irénée du Pontem jako výrobce černého prachu. Během 19. a 20. století se DuPont transformovala v jednu z nejvýznamnějších chemických společností na světě, známou svými inovacemi v oblasti polymerů a syntetických materiálů, jako jsou nylon, Teflon, Kevlar, Nomex a Tyvek.

Od střelného prachu k polymerům
DuPont začínala jako výrobce střelného prachu na březích řeky Brandywine v Delaware. Postupem času se firma rozšířila do výroby dalších výbušnin a chemikálií. Ve 20. století se DuPont stala průkopníkem v oblasti polymerů, vyvíjejíc materiály jako nylon, neopren, Mylar, Kevlar a Teflon, které našly široké uplatnění v průmyslu, domácnostech i armádě .

V roce 2017 se DuPont sloučila s Dow Chemical, čímž vznikla společnost DowDuPont. Tato megafúze byla následně v roce 2019 rozdělena do tří samostatných společností: Dow (materiálové vědy), Corteva (zemědělství) a nově reorganizovaný DuPont, který se zaměřil na specializované produkty .

V roce 2024 DuPont oznámil plán na další restrukturalizaci, která zahrnovala rozdělení společnosti na tři samostatné veřejně obchodované firmy zaměřené na průmyslové materiály, elektroniku a vodní technologie. Tento krok měl za cíl zvýšit hodnotu pro akcionáře a umožnit každé jednotce lépe se zaměřit na své klíčové trhy .

Budoucí směřování společnosti
DuPont pokračuje ve své strategii zaměřené na inovace a udržitelnost. Společnost investuje do výzkumu a vývoje nových materiálů a technologií, které podporují elektrifikaci dopravy, snižování emisí a zvyšování energetické účinnosti. DuPont také klade důraz na digitální transformaci a využívání dat pro optimalizaci výrobních procesů a vývoj nových produktů.

Technologie BETAMATE™ a BETASEAL™: Klíčové inovace v automobilovém průmyslu
BETAMATE™ je řada strukturálních lepidel vyvinutých společností DuPont, která umožňuje spojování různých materiálů, jako jsou ocel, hliník, hořčík a kompozity. Tato lepidla nahrazují tradiční svařování a mechanické spojování, čímž přispívají k redukci hmotnosti vozidel, zvyšují jejich tuhost a zlepšují bezpečnost při nárazu .Použití BETAMATE™ v automobilovém průmyslu přináší konkrétní výhody. Například u středně velkého vozidla s aplikací 50 metrů tohoto lepidla dochází k úspoře 10 kg primární hmotnosti, celkové úspoře 17 kg hmotnosti, zlepšení palivové účinnosti o 0,62 % a snížení emisí CO₂ o 32,6 kg ročně .

BETAMATE™ lepidla jsou navržena tak, aby vyhovovala různým výrobním procesům, včetně nízkoteplotního vytvrzování, což je zvláště důležité při výrobě elektrických vozidel, kde je třeba chránit citlivé komponenty, jako jsou baterie.

BETASEAL™: Lepení skel a těsnění pro moderní vozidla
BETASEAL™ je systém lepidel určený pro lepení stacionárních skel ve vozidlech, jako jsou čelní skla, zadní skla a střešní okna. Systém zahrnuje BETAPRIME™ primery a BETACLEAN™ čističe, které společně s BETASEAL™ polyuretanovými lepidly poskytují kompletní řešení pro lepení skel .

BETASEAL™ lepidla nabízejí vysokou tepelnou vodivost, tlumení vibrací a nízký tepelný odpor, což je činí ideálními pro aplikace v elektrických vozidlech, kde je důležité efektivní řízení teploty baterií. Navíc splňují přísné požadavky výrobců automobilů a bezpečnostní normy, včetně federálních standardů pro odolnost střechy a ochranu při převrácení vozidla .

Případová studie: Spolupráce s Aston Martin
Společnost DuPont spolupracovala s automobilkou Aston Martin na vývoji modelu DBX, prvního SUV této značky. Cílem bylo vytvořit lehkou, ale pevnou karoserii schopnou splnit vysoké výkonnostní požadavky. Použitím lepidel BETAMATE™ a BETASEAL™ se podařilo dosáhnout kontinuálních spojů, které zlepšily tuhost karoserie, snížily vibrace a hluk a zvýšily bezpečnost vozidla. DuPont také poskytl školení pro inženýry Aston Martin, aby zajistil správné použití těchto lepidel v novém výrobním závodě v St. Athan ve Walesu .

Závěr
DuPont, s více než dvěma stoletími inovací, pokračuje ve své misi poskytovat pokročilá řešení pro moderní průmysl. Prostřednictvím technologií jako BETAMATE™ a BETASEAL™ hraje klíčovou roli v transformaci automobilového průmyslu směrem k lehčím, bezpečnějším a energeticky účinnějším vozidlům. S důrazem na udržitelnost a technologický pokrok je DuPont připraven čelit výzvám budoucnosti a nadále přispívat k inovacím v různých odvětvích.

Na foto: Milan Blažek – account manažer, Jaroslav Švarc – ředitel Matrix Automotive, Nina Susanne Hillesheim – TS&D leader, Walter Bortoluzzi – TS&D technician, Roland Eggenberg – TS&D technician

Mohlo by vás zajímat

31.7.2025

Inovativní řešení a trendy v Automotive

Matrix automotive, součást holdingu matrix již od roku 1993, patří mezi klíčové hráče v oblasti inovativních řešení lepení a broušení v dopravním průmyslu na území české republiky a Slovenska. S více než třicetiletou historií a pevnou pozicí v oboru představuje společnost moderní odpověď na nejnovější výzvy, včetně rychlého nástupu elektromobility a neustále se měnících evropských regulací.